Tour de Ørum Sø 2006

I dag, søndag 3. september blev årets Tour de Ørum Sø afholdt. Det var muligt at køre hhv. 12-28-56-84-112 km. Da det trods alt kun var 2. gang i år jeg var på min racercykel havde jeg valgt 56 km sammen med min far.

Natten til søndag regnede og blæste det rigtig meget - og søndag morgen var vinden stadig kraftig fra vest. Heldigvis var det blevet tørvejr. Ruten er en strækning på 28 km som skal gennemkøres 2 gange - og vinden fra vest betyder at vi starter med ca. 14 km i strid modvind.

Starten på 56 km går kl. 10.10 og vi er i startblokken et par minutter før. 30 sekunder før startskuddet før jeg overbalance men når lige at klikke min cykelsko ud af pedalen så jeg ikke vælter. MEN uheldigvis går min kæde af... Så da de andre kører afsted er jeg - hjulpet af min far - igang med at få kæden på igen.

Dette skulle vise sig at blive skæbnesvangert for mit løb. For i strid modvind lykkedes det os aldrig at komme op og sidde på hjul i den forreste gruppe. Faktisk endte jeg med at køre praktisk taget hele turen alene.

For selvom min far havde været så flink at vente på min i starten kørte jeg fra ham efter 3-4 km i et forsøg på at nå op til frontgruppen. Men jeg måtte ret hurtigt indse at det ikke kunne lade sig gøre. Enormt ærgeligt efter som jeg havde håbet at kunne gøre kunststykket efter fra sidste år, hvor jeg sad på hjul af de forreste hele vejen - indtil jeg blev sat 5-7 km før mål.

Så allerede nu, efter 5-6 km vidste jeg at min gennemsnitshastighed i år ville blive noget lavere end de ca. 32 km/t jeg kørte sidste år.

Fra Bedsted, ud af Vestervigvej og ind mod Tygstrupvej overhalede vi 4-5 andre ryttere - én af disse slog min far følgeskab med og fulgtes med alle 56 km. Jeg kørte herefter alene indtil jeg ved ca. 13 km hentede 2 ryttere der var faldet fra de forreste. Jeg kørte lige forbi frem mod 3 ryttere jeg kunne se lidt længere fremme. Dem nåede jeg ved 15 km og fulgtes med dem indtil 17 km. Her blev modvinden afløst af en gedigen medvind og det lykkedes mig at få den på 46 km/t på lige landevej. Det var ganske sjovt :-)

Igen alene kørte jeg op ad djævlebakken uden for Morup Mølle på vej mod Gl. Bedsted hvor medvinden igen kom til sin ret. Lige inden man rammer Vestervigvej og der igen kommer modvind går det ned ad bakken fra Tandrupvej. Her viste den 66 km/t - det gik stærkt synes jeg.

Op ad bakken mod Leth Beton og ind mod målstregen inden det gik videre ud på 2. og sidste omgang - så var modvinden tilbage :-)

Jeg kørte alene indtil vi igen kom ud på Tygstrupvej - her satte jeg tempoet ned og lod de 3 gutter jeg kørte fra 15 km tidligere komme op til mig igen. Herefter skiftedes vi til at tage føringer i den stride modvind.

På vej ned mod den lille bro der går over vandet der hvor Ørum Sø går over i Flade Sø gav jeg den igen gas - ikke for at køre fra de andre, men der var lidt medvind og det gik ned ad bakke. Her kom jeg op til en gut der var på 112 km ruten. Ham fulgtes jeg lidt med, kørte lidt alene og blev til sidste hentet af de 3 fra tidligere igen igen...

Og jeg kunne godt mærke at det ikke var meget tilbage i benene da vi skulle over djævlebakken for sidste gang. Så vi fulgtes ad de sidste 6-7 km. 6-700 meter før mål trådte jeg alt det jeg havde i pedalerne - kunne så småt mærke kramperne i samtlige benmuskler. Hvis der var kommet en af de andre forbi mig kunne jeg ikke have svaret igen. Men de havde heller ikke flere kræfter i behold så jeg kom ind 50-100 meter før dem.

Første runde blev kørt på ca. 57 minutter og sluttiden blev ca. 1 time 57 minutter. Da jeg skulle hurtigt hjem og til 75 års fødselsdag hos min kones Mormor har jeg dog ikke fået den officielle tid endnu.

Så det var med god samvittighed jeg tog på Det Gamle Missions Hotel i Hurup og spiste tarteletter, skinke, flødestuvede kartofler og kransekage hele eftermiddagen - skyllet ned med præcis 9 Jolly Cola´er.

Jeg glæder mig allerede til næste år - så må jeg se om jeg kan blive på cyklen - i det mindste indtil løbet er skudt igang.

Til sidste skal nævnes at selvom jeg efterlod min far kom han rundt i tiden 2 timer 17 minutter - og han havde en lige så god tur som jeg havde.

www.tourdeorumso.dk

Holstebro, søndag 3. september 2006. /Thomas

Copyright ® 2006 harregaard.com Nyheder       Rejser       Løb       Projekter       Om Os       Links